Ka, Ba a Ach

27. listopadu 2005 v 12:06 |  EGYPT
Existují tři důležitá slova, která se opakovaně objevují ve staroegyptských pohřebních textech a která se překládají jako "duch" a "duše". Rozumější je však tato slova nepřekládat, protože není možné zjistit, co přesně tyto výrazy pro starověké Egypťany znamenaly, například pojmový obsah výrazu "duše" těmto slovům neodpovídá. Hieroglyf používaný k zapsání ka byla dvojice paží, ale v umění bylo ka znázorňováno jako o něco menší dvojník dané postavy. Například ve výjevech božského zrození na zdech Hatšepsutina chrámu v Dér el-Bahrí dvě malé stejné sošky na hrnčířském kruhu. Jde o vládkyni XVIII. dynastie Hatšepsut (asi 1473- 1458 př.n.l.) a její ka vytvořené stvořitelem s beraní hlavou, Chnumem. Ka údajně začalo existovat při narození jedince. Smrt byla někdy popisována jako "Připojení se ke ka". Ka bylo těsně spojeno s fyzickým tělem, které bylo považováno za nádobu pro ka po smrti. To vysvětluje víru v přežití těla a opatření přijímána k jeho zabezpečení. Ka se často překládá jako "duch" nebo "životní síla", jakko tvůrčí síla v životě jednotlivce, která umožňuje pokračování generací v průběhu věků. Věřilo se, že ka potřebuje jídlo a pití, proto mu byly co nejdéle po smrti přinášeny oběti. Je pravda, že výraz ka někdy podle kontextu znamená "výživu".
Hieroglyf používaný k zapsání ba byl pták Jaribu, v pohřebním umění bylo ba znázorňována jako pták s lidskou hlavou a někdy i s lidskýma rukama. Starověká představa ba se zdá být podobná našemu principu osobnosti. Ba je nefyzický prvek, díky němuž je lidská existence jedinečná. Je možné, že v sobě také zahrnuje morální podstatu motivace a jednání každého člověka. Ba bylo považováno za mnohem mobilnější než ka a umožňovalo přemisťování zesnulého v posmrtném životě. Staroegyptské slovo pro "beran" bylo také ba, zřejmě proto, že Chnum, bůh s beranní hlavou, byl považován za ba boha slunce Re.
Hieroglyf používaný k zapsání ach byl ibis s chocholkou, ačkoliv ach bylo zobrazováno také jako figurka ve tvaru mumie podobná vešebtům. Mohlo být považováno za výsledek opětovného sjednocení ba a ka při smrti a někdy se překládá jako "proměněný duch". Lidé, kterým se nepodařilo dosáhnout této transfigurace, byli odsouzeni k věčné smrti. K lidské existenci v životě i po smrti patřily vedle ka, ba a ach ještě další dva důležité prvky, a to jméno a stín každého člověka.
Věřilo se, že je životně důležité zajistit, že tyto dva prvky nebudou zapomenuty a budou po smrti chráněny, aby mrtmí mohli přežít do posmrtného života.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Káťa Káťa | E-mail | 14. června 2006 v 20:05 | Reagovat

ty jsi byla v egypte ze jo bo ty fotky jsou jako zivé:)

2 lenin lenin | 26. června 2006 v 13:43 | Reagovat

muzes si taky najit v knihovne

3 v v | 7. ledna 2007 v 12:32 | Reagovat

jo je to super

4 honjin honjin | 7. ledna 2007 v 12:33 | Reagovat

super já se teda mám

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama